Inot Sincron - Un dialog despre Fotografie. Fluid, personal si fara imagini.
  David Hurn (Magnum
in dialog cu Bill Jay 
   
Prima pagina
Povestea cartii
Povestea cartii
Descarca fragmente din carte
Comanda
Comanda

 

 

Fragmente

Bill Jay: Ne-am ocupat, în capitolul anterior, de numeroasele sensuri ale unei fotografii si de factorii în masura sa contribuie la ambiguitatea ei. Sensul e maleabil si, astfel, el poate fi în mod voit manipulat pentru a determina o anume reactie a privitorului.
Pâna acum, am presupus ca fotografiile luate în discutie sunt de o oarecare notorietate, fie ca au fost reproduse în periodice ori si-au gasit locul într-o expozitie. Când punem, însa, problema valorii unei fotografii – respectiv în ce masura o imagine este mai buna decât alta – trebuie sa stabilim foarte limpede care este scopul acesteia si sa tinem, totodata, cont de faptul ca o imagine de succes nu depinde neaparat de numarul posibililor ei admiratori.
Suna oarecum nebulos. Pentru a limpezi lucrurile, draga David, ar trebui sa dam câteva exemple concrete.

David Hurn: As începe cu o imagine de minima audienta, însa de maxima relevanta. Daca un doctor îmi radiografiaza cutia toracica si descopera riscul unei boli fatale de care, astfel, ma scapa în mod oportun, filmul respectiv va deveni pentru mine unul de nepretuit, întrucât mi-a salvat viata. În ce ma priveste, banalul document va reprezenta cea mai importanta imagine din întreaga istorie a fotografiei! Dat fiind ca si-a îndeplinit functia scontata (aceea de a contribui la stabilirea unui diagnostic exact), a fost o fotografie buna. Valoarea ei, cu toate acestea, ramâne mai curând una efemera (actualizata doar pe parcursul celor câtorva minute necesare pentru ca doctorul sa examineze problema), iar audienta ei se restrânge la doar doi privitori interesati (doctorul si cu mine). Majoritatea unor astfel de radiografii se vor bucura de acelasi minim interes public. Unele, cum sunt cele care au surprins vreo boala rara si ajung sa fie folosite în prezentari, reviste de medicina sau manuale spre lamurirea altor doctori, se întâmpla sa aiba, într-adevar, o circulatie mai larga. Si se mai poate ca, din când în când, un artist vizual sa scoata din context ceea ce fusese, la început, o simpla radiografie pentru a o reintegra unui album conceptual precum este, bunaoara, Evidence de Mike Mandel.

De interes mai extins, chiar daca nu general, decât aceste documente de factura medicala sunt fotografiile realizate mai cu seama în beneficiul anumitor categorii de profesionisti. Un ziar local a publicat de curând o fotografie astronomica în care ochiul meu de nespecialist nu putea distinge decât o pata difuza de culoare alba pe un fond negru, imagine spatiala asemanatoare atâtor altora vazute înainte. Pata cu pricina, însa, stârnise un imens interes în rândul astronomilor pentru ca reprezenta, de fapt, primul sistem solar în afara de al nostru fotografiat vreodata. Fara aceasta explicatie, imaginea ar fi ramas de neînteles celor mai multi dintre cei ce nu apartin comunitatii de experti în masura sa-i patrunda semnificatia. Acest public, însa, e mai numeros decât cel caruia i s-ar fi adresat o imagine de tipul celei amintite mai devreme.

Pentru a explora posibilitatile de surprindere a miscarii rapide inerente blitului electronic cu durate infinitezimale, omul de stiinta Harold Edgerton a dat dovada de nebanuite resurse imaginative în a-si pune la cale experimentele. Fotografiind trecerea unui glont printr-un mar, avea sa demonstreze capacitatea blitului sau specializat de a îngheta actiunea – dar nu numai. El a sporit, totodata, numarul de posibili privitori ai unui exercitiu tehnic datorita inventivitatii în abordarea subiectului.

Cu atât mai mare va fi deschiderea acelor fotografii de natura sa arunce între privitori o punte cladita pe propria lor umanitate. O fotografie jurnalistica oarecum frânta si neclara a unei fetite vietnameze despuiate alergând din calea bombelor cu napalm care îi facusera satul una cu pamântul a devenit un simbol universal pentru ororile razboiului. Imaginea a impresionat milioane de oameni.

Sa observam ca nici unul dintre aceste exemple referitoare la audienta crescânda a unor fotografii nu implica dependenta de criteriul adecvarii estetice. Numeroase fotografii sunt utile, provocatoare, atractive si profund simbolice – si, deci, reusite în termenii succesului la public – fara a li se mai cere sa corespunda si exigentelor presupuse de obiectul estetic. De fapt, multe sunt de-a dreptul „rele“ în sensul traditional al ideilor de compozitie, distributiei luminii sau competentei tehnice. Aceste fotografii sunt unice prin aceea ca imperfectiunea lor poate contribui, în fond, la forta imaginilor, sugerând o relatie mai strânsa cu viata reala, dincolo de orice pretentii artistice.

Opusul e în egala masura adevarat. O fotografie poate avea numai valoare estetica, dincolo de orice pretentii cu referire la subiect. Cele realizate, spre exemplu, pentru un public foarte restrâns, precum sunt cele menite sa ajunga în albumul de familie, se pot transforma din simple instantanee în imagini de interes general datorita unei constructii formale inspirate. Sa ne amintim de Villerville, Ma Cousine Simone, fotografie pe care Jacques Henri-Lartigue a facut-o în 1904, pe când avea doar 10 ani. Instantaneul a fost produs tocmai în acea fractiune de secunda când se instituise o relatie perfecta între pozitia trupurilor, fundal, gesturi si spatiile dintre obiecte. O banala fotografie de vacanta în familie va fi, astfel, ridicata la rangul unei imagini de relevanta universala.

Idealul, fireste, e acela de a combina un subiect de larg interes cu maiestria unui bun proiect vizual. Faptul pare de la sine înteles, dar lucrurile nu sunt, totusi, atât de limpezi. Fotografii continua sa dezbata si sa-si faca griji pe marginea proiectului estetic. Unii sustin absenta deliberata a oricarei structuri imagistice tocmai pentru a-i obliga pe privitori sa se concentreze mai curând asupra subiectului decât asupra mestesugului ori virtutilor artistice de care da dovada fotograful. Am auzit nu de putine ori fotografi explicându-mi ca vreuna dintre fotografiile lor e prea frumoasa ca imagine si ca privitorii tind sa ignore subiectul propriu-zis al acesteia întrucât sunt captivati de performantele tehnice.
O asemenea posibilitate îi pune pe fotografi în impas, câta vreme acestia sunt, evident, reticenti fata de ideea unor fotografii în mod voit ratate. Ceea ce, de altfel, nici nu accepta. Orice fotograf cauta sa ajunga la perfectiune în raport cu subiectul atât din punct de vedere estetic, cât si tehnic, sperând ca frumusetea imaginii sa nu distraga atentia privitorului, ci, dimpotriva, sa îngaduie un transfer cu atât mai substantial de informatie si afectivitate.

Observatiile tale îmi dau prilejul de a retrai sfârsitul anilor 1960, când, aflându-ne la Londra în compania câtorva fotografi de marca, examinam o serie de pozitive ale imaginilor pe care Don McCullin, întors de curând din Biafra, le realizase în aceasta regiune sfâsiata de razboi. Una dintre imagini, mai cu seama, era de-a dreptul ravasitoare: surprindea o tânara (desi parea covârsita de ani) ai carei sâni sleiti nu mai aveau cu ce sa-i hraneasca bebelusul. Toata lumea ridica în slavi creatia lui McCullin: „O fotografie admirabila, Don“; „Superba imagine“; „Ipostaza clasica a Madonnei cu pruncul“ si alte asemenea. Vizibil indispus, Don s-a saturat, la un moment dat, sa-i mai asculte, rabufnind furios: „Ce vedeti superb sau admirabil aici? În timp ce noi vorbim, femeia asta chiar moare de foame în Biafra!“
Întâmplarea e cât se poate de elocventa în privinta acestei dileme: specificitatea mijlocului de expresie, raportarea sa fundamentala la oameni, locuri si momente reale, pe de o parte, si capacitatea sa de a transcende, în acelasi timp, concretul pentru a trimite la un sens universal. În povestea noastra, nu gresisera nici Don, nici colegii sai. Don avea dreptate: accentul trebuia sa cada pe suferinta îndurata de oameni chiar atunci în Biafra. Colegii sai, însa, aveau, la rândul lor, dreptate: imaginea era atât de frumoasa, fie si în situatia acestui subiect îngrozitor, încât lasa în urma faptul propriu-zis, ajungând sa simbolizeze suferinta în general, de oriunde si de oricând. În ultima instanta, nici nu e nevoie sa cunoastem circumstantele particulare în care a fost realizata imaginea. Ea poate fi vaduvita de cuvinte ori scoasa din context fara a înceta, cu toate acestea, sa semnifice demnitatea si hotarârea cu care se înarmeaza spiritul uman în cele mai negre clipe. Poate fi, altfel spus, în egala masura tragica si datatoare de speranta.

Ce trebuie sa învatam de aici e ca fotografiile cele mai bune pot functiona în contexte diferite. Un alt exemplu, cu mai putina încarcatura afectiva, ar fi White House Ruins, Canyon de Chelly, 1873, de Timothy O’Sullivan. Prezinta o asezare indiana de piatra ghemuita în fata unei crevase deschise la baza unui imens perete de canion. A fost realizata în cadrul unei expeditii geologice cu scopul foarte exact de a dovedi ca acest canion fusese creat prin alunecarea ghetarilor, dupa cum arata striatiile evidente de pe perete, iar nu prin tectonica vulcanica. Subiectul respectiv provoca, în perioada respectiva, aprige controverse stiintifice.
Astazi, putini mai stiu sau sunt interesati de aceasta intentie. Ramâne, pur si simplu, o imagine grozava a locului cu pricina – simbolizând, totodata, firavele tentative umane de a se masura cu forta coplesitoare a naturii, spre exemplu, desi poate genera, la o adica, orice alta interpretare subiectiva a privitorului. Ideea ar fi, pâna la urma, ca aceasta imagine e într-atât de buna încât îsi transcende definitiv scopul initial.

Am folosit în acest capitol referitor la valoare o seama de sugestii cu privire la ceea ce ar trebui (sau nu) sa însemne o fotografie „buna“. Cititorii nostri vor fi început sa-si piarda rabdarea vazând ca nu se profileaza nici o definitie lamuritoare la orizont. E întru totul de înteles, asa încât îti propun sa spunem câteva cuvinte în legatura cu ceea ce întelegem noi prin „buna“, retinând ca orice sondare a domeniului estetic e inevitabil pândita de primejdii si obstacole. Sunt filosofi straluciti de sub pana carora au iesit carti întregi pe marginea acestui subiect si, totusi, nu exista nici macar doi care sa fi cazut de acord asupra unei definitii unitare în privinta artei frumoase sau a esteticii. Noi vom încerca sa ne croim o cale mai usoara din acest labirint exasperant ferindu-ne de concepte filosofice si estetisme pentru a opera, în schimb, cu cele câteva principii de baza neîndoielnic mai utile practicianului si, deopotriva, privitorului de rând.

Cu ocazia precedentului nostru dialog din volumul A fi (sau a nu fi) fotograf, ne-am confruntat cu aceeasi dificultate atunci când am încercat sa definim ce înseamna o abordare onesta a actului fotografic. Am fost de acord ca nu stim – dar ca stim, totusi, ce presupune lipsa de onestitate. Acelasi lucru e valabil si în cazul unui termen ca „buna“. Îl vom întelege cel mai bine prin ceea ce nu este. De exemplu...